Varför jag tror på Gud

28.08.2019

"varför tror du på något du inte ser" "vad har du för bevis" "religion skadar mer än vad det gör nytta"

Vi kan starta från början. 

Jag blev troende när jag var liten. Allt startade med att en vän tog med mig till ett sommarläger. Hon och jag är idag extremt nära idag, och vi båda har nog våran tro att tacka för det. Åren gick och både jag och min vän började att umgås mer och mer i kyrkan. Vi växte upp efter kristna principer och vi kände båda två hur våran tro ändrade oss som människor. 

Frågan är: "varför tror jag på något som jag inte kan se ,med blotta ögat?"

Jag tror för att jag VET att Gud finns. Jag har varit med om händelser förknippad till min tro. Händelser som en ateist absolut inte skulle tro på. En ateist är en person som inte tror på Gud. En viktig princip i mitt liv är att inte ljuga. Självklart så ljuger alla då och då för att undvika jobbiga situationer. Men jag kan lova er att jag faktiskt talar sanning i detta fall. För att göra det lite mer intressant för er så ska jag ge er 3 händelser som utspelat sig när jag varit delaktig. 

Händelse nummer 1: "en bön ger ett starkt svar"

-Jag har kämpat med psykisk ohälsa och depression under en längre period. I vintras så tvivlade jag även väldigt mycket på min tro, och jag inte förstod varför Gud inte drog upp mig när jag låg där och drunknade på botten. Mitt under en gudstjänst så bad jag, jag bad för att det onda skulle lämna min kropp, jag bad för att någon skulle se mig. Vid denna tidpunkt av mitt liv så isolerade jag mig totalt känslomässigt, ingen visste om hur dåligt jag faktiskt mådde. Helt plötsligt från ingenstans så kommer en man fram till mig. 

Idag känner jag honom mycket väl, men då så hade vi kanske hejat på varandra max tre gånger. Det första han frågar var, "är det okej om jag ber för dig". Det här hade aldrig hänt mig tidigare. Jag fattade ingenting, men jag svarade "okej". 

Det där är var ett bönesvar. Ni kanske tänker att man utåt kunde se att jag var nedstämd, men nej. Det fanns inte en chans på miljonen att han såg att jag var ledsen. 

Vid en senare tidpunkt så frågade jag honom varför han kom fram till mig. Hans svar tilltalade mig så extremt mycket. Han sa att Gud talat till honom och såg att jag behövde hjälp. Att jag bar på en börda. Att jag behövde bli sedd. 


Händelse 2- "en synd som behövde få ett slut"

-Detta hände faktiskt nu i helgen. Det fanns en synd som jag ständigt upprepade. En synd är oftast en ohälsosam syssla som vi människor genomför. Vad som definieras som en synd kan ibland vara svårt att svara på, men alla syndar och det är svårt att helt kringgå. Det största problemet med religion är när människor hakar upp sig på synden. ALLA syndar, lev ditt liv som en bra människa, och behandla andra som du själv vill bli behandlad. 

Hur som helst så finns det en typ av grej som jag gjort under en längre tid som inte alls varit hälsosam för mig själv. Jag har inte själv förstått hur mycket denna synd skadar mig. Jag hade inte heller förstått om det var värt att sluta eller om jag kunde fortsätta att leva vidare med att ständigt göra denna synd varje dag. 

I helgen så predikade faktiskt den där mannen som kom fram till mig. Han predikade om omvändelse. Omvändelse är då du vänder dig till Gud för att låta honom omvända dig. T.ex. om du har ett beroende som du vill bli av med, så kan du vända dig till Gud så att han kan hjälpa dig. Jag ser det såhär, du själv måste vilja ändra på dig men Gud dömer dig inte för att du syndat, utan han vill bara hjälpa dig att komma till rätta om du behöver vägledning. 

Efter predikan så insåg jag verkligen att denna synd kanske inte var värd att hålla fast vid. Dock så kände jag inte att jag ville släppa taget om den. Nu kommer det sjuka. Från INGENSTANS så skriver en vän, som till och med är yngre än mig, men som kommit extremt långt i sin tro. Hon gav mig tre bibelord. Det vill säga Gud gav henne tre texter ur bibeln som hon kände sig manad att ge mig. 

Vi har aldrig givit varandra bibelord tidigare, det är oftast pastorer som brukar ge oss bibelord som dem tror talar till oss. ALLA TRE BIBELORDEN handlade om synd. Dem handlade om exakt det jag bett om svar om. Jag vart seriöst rädd, för svaret var så starkt och jag kände fortfarande att jag inte ville släppa taget. 

När jag vaknade i morse faktiskt, så fick jag bara för mig att slå upp en bok jag ALDRIG läser i bibeln. Bibeln innehåller totalt 66 böcker. I detta fall talar jag om andra Mackabeerboken som till och med är ett tillägg i gamla testamentet. Jag borde egentligen ha skrivit in exakt vilka verser det här handlar om, men om ni undrar så får ni skicka ett mejl. Jag vill inte avslöja varje detalj på denna blogg, speciellt inte gällande mina synder. 

Händelse 3 "Känslan av att alltid vara älskad, och alltid känna en tillhörighet"

-Sekunden du beslutar dig att bli kristen så blir du en del av en stor familj. En familj där du alltid är välkommen. En familj som alltid kommer att se dig för den du är och som aldrig kommer att döma dig. Är du homosexuell och vill omvända dig till Gud. Gör det. Du är välkommen om någon. Alla som säger något annat syndar faktiskt. DET. ÄR. EN. SYND. ATT. KRÄNKA. NÅGON. Om någon diskriminerar dig och inte accepterar dig så syndar dem. Fråga denna osköna människa om hen har på sig polyester och bomull, i sådana fall så syndar ju den person med. Om denna person nu säger att vi lever i 2019, och att det är okej att blanda tyger (det står att det är en synd i bibeln). Så kan du kontra med att vi lever i 2019, och det är okej att vara gay. 

Gud älskar oss oändligt. Du är alltid älskad. Vet ni vad. Jag lämnar det såhär, så ska jag skriva ett helt inlägg om Guds kärlek till oss. 

Du måste inte vara troende för att förstå dig på oss. Vi är som alla andra, men vi tror på en person som är lite högre än allt annat. Vi tror på en person som endast vill oss väl. Vi lever efter principer som automatiskt gör oss till bättre individer. 

© 2019 Graeves blogg. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång