Kropp

23.05.2019

Din kropp, den tar dig framåt, den en del av dig, den är unik, varför bryr vi oss så mycket om hur den ser ut? 

Komplex är en socialkonstruktion. Vad finns det ens att klaga över. Har aldrig tanken slagit er att någon nisse i världen uppfann ordet kroppskomplex. Det är en av dem mest vidrigaste tankarna som existerar. Vi människor är så respektlösa mot våra egna kroppar. Din kropp är lika mycket du, som ditt psyke är. Vem är vi egentligen som går runt och dömer våran egen kropp och andras kroppar. 

Jag är halv svensk halv afrikan, och min mammas gener var dominanta. Det vill säga stora bröst vid ung ålder, breda höfter, och lår större än din mentalitet. Detta är väldigt fina drag, MEN min kropp och den klädindustri som existerar i Sverige går inte riktigt hand i hand. 

Har ni sätt en skyltdocka. Dem där dockornas ben är seriöst mina armar. Deras armar har en omkrets som kanske matchar mina handleder. Jag överdriver kanske en aning, men, lever inte vi i 2019. Tror klädindustrin att vi alla är 14 år och knappt kommit in i puberteten, inget illa ment mot er "mindre tjejer". Ni är iallafall naturligt anpassade för denna industris ideal. 

Försökte köpa byxor här om dan, testade kanske 11 par byxor, vill ni veta hur många av dessa som passade. Här kommer statistiken. 

Jeans 0 par

Leggings/ultra lösa byxor 3 par

Visst är det fantastiskt. Testade inte precis "skinny jeans" dem gav jag upp hoppet om när jag var ca tio år kanske. Ska det vara så svårt att sy byxor som faktiskt passar kvinnor som har lite mer kött på benen? Nej. Den svenska klädindustrin är så extremt segregerad att det är skrattretande. 

Jag vill inte få ut något varje gång jag skriver, jag vill mer förklara för alla där ute som läser detta och kan relatera att ni är inte ensam. Det är inte DIG det är fel på, du behöver inte ändra din kropp endast för att industrin inte kan anpassa sig för ett orealistiskt ideal. 

Jag började att få komplex när jag var extremt ung, för jag skämdes över min kropp, jag skämdes för att ingenting passade, jag skämdes över att jag behövde köpa byxor som satt hur fult som helst endast för att det inte fanns några andra alternativ. 

90% av mina byxor sitter så extremt dåligt att jag hellre går med en jacka ner till mina knäveck eller en hoodie ner till mina knän för att dölja hur dåligt mina vackra kurvor "framhävs" eller snarare "inte framhävs".

Till dig vill jag bara säga. Denna industri förtjänar inte din konsumtion, skulle vi alla strejka så skulle nog industrin kanske börja höja blicken. Det är inte svårt att öka omkretsen på ett par jeans, det kräver kanske några centimeters extra tyg som jag absolut skulle vara villig att betala. 

Blir bara så sjukt less över att vi lever i 2019 ,men inte kommit längre gällande denna SIMPLA JÄVLA FRÅGA. 


© 2019 Graeves blogg. Alla rättigheter reserverade.
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång